دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 تير 1399 - 16:30
تدبر در آیه 44 سوره بقره؛

4 مسیر لازم برای اصلاح جامعه/ آحاد مردم اصلاح را از خود آغاز کنند

پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌ «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.
کد خبر : 496967
unnamed.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌ «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.




بیشتر بخوانید:


۴ عامل دور ماندن از خسران فردی و اجتماعی/ ایمان، عمل صالح و توصیه به حق و مقاومت




پیغام دوست
در روز یکشنبه اول تیر1399 مصادف با 29 شوال ۱۴۴۱ «پیغام دوست» به‌شرح زیر است:


آيا مردم را به نيكى فرمان مى‏‌دهيد و خود را فراموش مى‌‌كنيد با اينكه شما كتاب [خدا] را مى‏‌خوانيد آيا [هيچ] نمى‏‌انديشيد(بقره، 44)


أتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ أَفَلَا تَعْقِلُونَ (البقره، ۴۴)


آیه چهار مسیر لازم برای اصلاح جامعه را به همراه  اساسی‌ترین شرط اثربخشی آن‌ها در پیش روی مسلمانان قرار می‌دهد:


یکم تلاوت کتاب، یعنی عمل به آموزه‌ها و دستورالعمل‌های قرآن؛ دوم تعقل، یعنی بهره‌مندی از نیروی خرد و عقل در سامان‌دهی امور زندگی و حاکمیت علم و دانش در مسئولیت‌پذیری؛ سوم گسترش نیکی، یعنی ترویج خوبی‌ها در جامعه و چهارم امر به معروف، یعنی احساس مسئولیت اجتماعی و سفارش کردن یکدیگر به نیکی و خوبی.


اما شرط اصلی برای اثربخشی آن چهارمحور این است که هر یک از آحاد جامعه، اصلاح را از خود آغاز کند. از منظر قرآن هیچ‌کس حق ندارد دیگری را به نیکی سفارش کند مگر اینکه ابتدا از خودش شروع کرده باشد، چیزی که  جامعه امروز ما به‌خصوص در حوزه اخلاق حرفه‌ای، سیاسی و اقتصادی، سخت به آن محتاج است. مثلاً در سبک زندگی مؤمنانه، روح قناعت و رفتار برخاسته از پارسایی، شفقت و دلسوزی اجتماعی بر زندگی همه مردم به‌خصوص کارگزاران نظام  اسلامی حاکم است.  



یادمان باشد که نسبت به «پیغام دوست» بی‌تفاوت نباشیم و در آن بیندیشیم و ان‌شاءالله عمل کنیم. همچنین در رساندن این پیغام به دیگران کوشا باشیم.


انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته